نهضت بیداری

«پیشرفت و دموکراسی در اسلام»

جمعه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۲، ۰۷:۲۷ ب.ظ


 ترقی واقعی همین است که رشد خود انسان هدف فعالیت های مادی گردد و اسلام دین این ترقی است.(1)  

                 

     شناخت اصیل اسلام ما را به ترقی جامعه ای که سرشار از استعدادها  و  تقوای  انسانی و  عدالت  اجتماعی  است  راهنمائی   می کند.(2)

                 

     اسلام همه ترقیات و همه صنعت ها را قبول دارد با تباهی ها مخالف است با آن چیزهائی که تباه می کند جوان های ما را مملکت ما را با آنها مخالف است اما با همه ترقیات همه تمدن ها موافق است. اسلام وابستگی شما را و ما خودمان را به دیگران منکر است می گوید نباید صنعت ما وابسته باشد نباید زراعت ما وابسته باشد نباید ادارات ما وابسته باشد نباید اقتصاد ما وابسته باشد نباید فرهنگ ما وابسته به غیر باشد نباید مستشارها بیایند ما را اداره کنند. خودمان ما خودمان را اداره می کنیم. نباید نظام ما را مستشارهای آمریکائی بیایند درست بکنند.(3)

                 

     یک صحبت این است که ما متخصص نمی خواهیم که این را به طور تبلیغات نسبت می دهند به بعضی مثلا مسلمین که وقتی می گویند باید در دانشگاه انقلاب فرهنگی بشود باید دانشگاه ها اسلامی باشد اینها از این فورا منتقل می کنند مطلب را به اینکه دانشگاه ها دیگر طبیب لازم ندارد متخصص طب نمی خواهد متخصص صنعت های پیشرفته را می خواهد فقط باید بروند آنجا و مسائل احکام اسلامی را بگویند. این از شیطنت هائی است که شاید بعضی از افراد و گروه ها نسبت به اسلام و انجمن های اسلامی که گفته می شود و خصوص انقلاب فرهنگی اینطور تبلیغات می شود. اینها نمی دانند که مقصود ما که می گوئیم باید تمام گروه ها تمام نهادها و بخصوص دانشگاه که مرکز علم است و مغز متفکر جامعه است ما که می گوئیم باید اینها اسلامی باشد نمی گوئیم که ما احتیاج به متخصص نداریم. تا آنجا اسلام کوشش دارد برای متخصص که در احکام عادی هم در احکام شرعی هم متخصص تر را میزان قرار داده است رای متخصص تر را میزان قرار داده است. ما مساله دیگر می گوئیم درد ما یک درد دیگری است. درد این است که کشور ما را آنطور در این سنین زیادی که خارجی ها پا باز کردند به آن و خصوصا در این 50 سال دوره سیاه پهلوی آنطور تبلیغات کرده بودند و کردند که آنها می خواهند در ذهن ملت ما و جوان های ما متمرکز کنند که ایران اسلام از عهده اینکه یک علمی را یک تخصصی را یک صنعتی را ایجاد کند عاجز است ما حتما باید یا دستمان را در همه چیزها به طرف شرق و کمونیست دراز کنیم یا دستمان را به طرف آمریکا و ممالک غربی سرمایه داری.

  

    آنطور تبلیغات کرده اند که می گویند باید ما تمام چیزها را از سر تا به پا باید ما غربی بشویم یا شرقی باشیم. من در ترکیه که بودم مجسمه آتاترک را که در بعضی  میدان ها گذاشته بودند و دستش را بلند کرده بود گفتند که این  دست  را طرف  غرب  بلند  کرده و می خواهد بگوید که ما باید هر چه داریم از غرب بیاید. در سایر ممالک اسلامی هم تبلیغات را طوری کرده بودند که ما در هر امری باید مستشار از غرب یا از شرق بیاوریم و اصلا مغز ایرانی لایق این نیست که یک کار مثبتی بتواند انجام بدهد حتی کشاورزی هم نمی تواند.

 

    این یک برنامه ای بوده است که ریخته شده بوده است و تبلیغاتی که در دنبال این برنامه به طور وسیع شده بود باور آورده بود ملت ما را بسیاری از افراد ما را به اینکه ما هیچ نداریم و نمی توانیم هم داشته باشیم ما باید حتما برویم یا به طرف غرب و در بلوک غربی واقع بشویم تا آنها به ما ترحم کنند و حاجت هائی که ما داریم آنها برآورده کنند و یا باید به طرف شرق کمونیست برویم تا آنها این عمل را انجام بدهند و الان هم مغزهائی هست که خود را مغز متفکر می دانند باز باورشان نشده است که خود ما هم می توانیم آدم باشیم. آنکه ما اصرار داریم به اینکه دانشگاه که مغز متفکر یک ملت است باید از وابستگی های به شرق و غرب کنار برود و نمی شود که کنار برود الا اینکه فرم اسلامی را پیدا بکند آن این نیست که دانشگاه ما نباید علم و صنعتی تحصیل کند بلکه باید فقط همین آداب صلوه را بجا بیاورد.

  

    این یک مغالطه ای است که تا صحبت دانشگاه اسلامی و اینکه باید انقلاب فرهنگی پیدا بشود فریاد می زنند آنهائی که می خواهند ما را به طرف شرق و عمدتا به طرف غرب بکشانند این است که اینها با تخصص مخالفند با علم مخالفند. خیر ما با تخصص مخالف نیستیم با علم مخالف نیستیم با نوکری اجانب مخالفیم. ما می گوئیم که تخصصی که ما را به دامن آمریکا بکشد یا انگلستان یا به دامن شوروی بکشد یا چین این تخصص تخصص مهلک است نه تخصص سازنده. ما می خواهیم متخصصینی در دانشگاه تربیت بشوند که برای ملت خودشان باشند نه برای کشاندن دانشگاه - را - به طرف شرق یا طرف غرب.  ما می خواهیم که تمام اداراتی که در این کشور هست و تمام جاهائی که صنعت می خواهند  ایجاد  کنند و می خواهند - به این مملکت - در صنعت بزرگ بشوند و در علم ما می خواهیم این علم و صنعت و همه چیزها در خدمت ملت باشد نه در خدمت اجانب. تخصصی که در خدمت اجانب است ضررش از همه چیزها بالاتر است. علمی که ما را بکشد به طرف آمریکا یا شوروی آن علم علم مضر است آن علمی است که برای ملت ها هلاکت می آورد. اشخاصی که در دانشگاه سابق تربیت شدند الا قلیلی از آنها اینها برای کشور ما اگر ضرر نداشتند که داشتند نفعی نداشتند.

 

      ما می خواهیم یک دانشگاهی داشته باشیم در خدمت خود ملت در خدمت خود ایران نه دانشگاهی داشته باشیم که در شعار این باشد که ما می خواهیم که ایران متمدن آباد داشته باشیم و رو به دروازه تمدن برویم و وقتی که واقعش را دیدیم و دیدید از همه جهات وابسته بودیم. ما با دانشگاهی که ما را وابسته به خارج بکند هر خارجی می خواهد باشد ما با دانشگاه از اساس مخالفیم. ما دانشگاهی می خواهیم که ما را از وابستگی ها بیرون بیاورد ما را مستقل کند تمام کشور ما را مستقل کند و از وابستگی ها خارج کند. ما متخصص می خواهیم و اسلام با تخصص موافق است و اسلام در راس ادیانی است که از علم و تخصص تمجید کرده و مردم را دعوت کرده است حتی دعوت کرده است که هر جا یافتید علم را حتی از هر کافری یافتید آن را بگیرید اما باید بگیرید و در خدمت اسلام و کشور باشد نه علم را بگیرید و بر ضد کشور خودتان استعمال کنید. ما می خواهیم یک دانشگاهی داشته باشیم و یک کشوری داشته باشیم که این وابستگی مغزی ما را که مقدم بر همه وابستگی ها و خطرناکتر از همه وابستگی هاست نجات بدهد. ما اساتید دانشگاهی را می خواهیم که آن اساتید بتوانند مغزهای جوان های ما را مستقل بار بیاورند غربی نباشند شرقی نباشند رو به غرب نایستند آتاترک نباشند و تقی زاده هم نباشند. ما می خواهیم یک دانشگاهی داشته باشیم که بعد از چند سال دیگر تمام حوائج خودمان را خودمان تحصیل کنیم. ما با تخصص هیچ مخالفتی نداریم و آن چیزی را که ما با آن مخالفیم وابستگی مغزهای جوان های ما به خارج شرق و غرب است.(4)


منابع:

پیشرفت و دموکراسی در اسلام

1- صحیفه نور ج 3 صفحه 54 تاریخ: 16/8/57

2- صحیفه نور ج 2 صفحه 159 تاریخ سخنرانی: 22/7/57

3- صحیفه نور ج 9 صفحه 166  تاریخ: 28/6/58

4- صحیفه نور ج 14 صفحه 232 تاریخ: 4/3/60

  • صادق خلیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی