نهضت بیداری

درمان غفلت(3)

شنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۴۴ ب.ظ


غفلت عامل بسیاری از گناهان است، انسان غافل از خدا خودش را فراموش می کند و حتی قدر ومنزلت خود را هم نمی داند.

راه درمان غفلت با تلاوت قرآن

- تلاوت آیات قرآن و تفکر و تامل در موضوعات و زمینه های مختلف که قرآن شرح داده مانند شیوه های مرگ، قیامت، بهشت و جهنم، آیات ثواب و عقاب.از قرائت قرآن غفلت نکن ولو کم روزانه هر چقدر که می توانی بخوان قرآن قلب را حیات می دهد.

از عشق زنده باید کز مرده ناید               دانی که کیست زنده آن کوس عشق زاید

هر سوره قرآن مزایا ویژه خود را دارد به خاطر موضوعاتی که در آن سوره به آن پرداخته شده، قرآن بهار دلهاست و سوره های آن گلهای قرآن

سوره واقعه و درمان غفلت

سوره ای است که مخصوص همین در د نازل شده است در تفسیر مجمع البیان جلد 5 ص 212 وارد شده است که هرکس این سوره را مداومت کند از غافلین نوشته نمی شود زیرا این سوره از اول تا آخر آن درباره معاد و قیامت و مرگ و ثواب وعقاب است.

هرکس این سوره را در شبهای جمعه قبل از خواب بخواند صورت او در صحرای محشر مانند ماه شب چهارده می درخشد، نور افشانی و دوستی با خداست و با خواندن این سوره حب خدا در دل زیاد می شود.

کسی که این سوره را به نیت این که از غفلت دور شود بخواند همنشین پیامبر(صلی الله و علیه و آله) و امام علی(علیه السلام) می شود.دلیل ان این است که با بیرون آمدن از خواب غفلت انسان جنبش پیدا می کند و گناهان را کنار می زند و عاشق لقاء الله می شود و همه وظائف خود را کامل انجام می دهد و فکر ما عمل ما روح ما سنخیت با ائمه(علیه السلام) پیدا می کند. خوب یک چنین شخصی می شود همنشین حضرت رسول(صلی الله و علیه و آله) و امیر المومنین علی(علیه السلام).

اگر در قرائت قرآن سست شدی بدان این از گناه و کوردلی تو است، کسی که شکم خود را با نان خشک پر کرده و سیر شده آیا تمایلی به غذاهای لذیذ دارد؟معده ای که پر است اشتهایی برای غذا خوردن ندارد.وقتی ما دل خود را با ظلمت گناه پر می کنیم دیگر جایی برای انوار الهی نمی ماند،هر کسی دو چشم در دل و دو چشم در سر دارد وقتی بصیرت کم شد یعنی همه چیز را در دنیا دیدی، دنیا را مقصد گرفتی و غرق در لذات دنیا شدی  با نظر مادی و حیوانی جهان و انسان را شهود می کنی، (در مسائل سیاسی، فرهنگی ،اقتصادی و...  ) و چشم دل تو کور می شود خداوند درباره این افراد می فرماید: فَتَوَلىَ‏ عَنهُْمْ وَ قَالَ یَاقَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسَالَةَ رَبىّ‏ِ وَ نَصَحْتُ لَکُمْ وَ لَکِن لَّا تحُِبُّونَ النَّاصِحِینَ(79) (سوره اعراف 79) ما تعداد زیادی از جنیان و انسان ها را به جهنم می فرستیم.... زیرا دل و گوش و چشم دارند اما با دید عبرت نمی نگرند و با گوش عبرت نمی شنوند. خداوند متعال در جای دیگر می فرماید کوراند، کراند و از حیوانات پست تر اند چون غافل هستند. شهید محراب آیت الله عبد الحسین دستغیب می فرماید:راه خدا که بسته شد راه دنیا باز می شود یعنی دلبستگی به دنیا و چشم دل کور می شود و همه چیز را با دید حیوانی می بیند و هدف او جاه ، مقام و شهرت و... می شود.این انسان غرق در ظلمت می شود، ظلمت شهوت، ظلمت غفلت، و در جهل مطلق فرو می رود. راه نجات این است که از خدا بخواهد و از حرام چشم پوشی کند تا چشم دل باز شود آنگاه گوش تو هم باز می شود و بعد از آن دل تو وقتی قلب خالی از غیر خدا شد میل به خدا پیدا می کنی، دیو چو بیرون رود فرشته درآید.

اما خاصیت دیگر این سوره این است که رفع فقر و تنگدستی می کند. هر کسی این سوره را هر شب قبل خواب بخواند رزق او را خدا تامین می کند همان طور که اگر کسی نماز شب بخواند خدا روزی او را در آن روز تضمین می کند.

یکی از عرفا اعمال خود را ثبت می کرد بعد از بیست سال نشست و خواست نگاهی به اعمال خود کند وقتی اعمال خود را ورق می زد دید بیست هزار گناه طی این مدت انجام داده با خود گفت من با این همه گناه خدا را ملاقات می کنم،بعد آه حسرت کشید و جان به جان آفرین تسلیم گفت.

  • صادق خلیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی