نهضت بیداری

درمان غفلت (4)

يكشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۴۸ ب.ظ



داستان عبدالله بن مسعود

از صحابه خاص پیامبر(صلی الله و علیه وآله)بودند،از قاریان ممتاز و حافظ قرآن بود،کسی بود که 70 سوره را مستقیم از خود پیامبر(ص) شنید و نوشت،از اصحاب  جنگ بدر بود در جنگ بدر سر ابوجهل را برید، از جمله 12 نفری بود که در غصب خلافت با غاصبان مخالفت کرد و علی(ع) را برتر می دانست.کسی بود که امام علی(ع) فرمودند:هفت نفر هستند که به واسطه عظمت و جلالت و سعه روح آن ها، زمین برای حمل نمودن آن ها تنگی می کند و استعداد تحمل آن ها را ندارد، به واسطه فیض وجود آن هاست که به شما روزی می رسد و مورد اعانت قرار می گیرید و باران بر شما می بارد، از ایشان است سلمان، مقداد، ابوذر، عمار، حذیفه و من امام آن ها هستم و ایشان از آن هایی هستند که بر فاطمه نماز گزاردند.(اختصاص شیخ مفید، ص5 ).

ـ در «المیزان‌» ج‌ 12، ص‌ 125، فصل‌ 5 از «تاریخ‌ یعقوبی‌» نقل‌ فرموده‌اند که‌: ابن‌مسعود در کوفه‌ بود و از سپردن‌ قرآن‌ خود به‌ عبدالله‌ بن‌ عامر امتناع‌ ورزید. عثمان‌ به‌ عبدالله‌ نوشت‌ تا او را به‌ مدینه‌ احضار کند، اگر این‌ دین‌ تباه‌ و این‌ امّت‌ فاسد نیست‌. ابن‌مسعود داخل‌ مسجد شد در حالتیکه‌ عثمان‌ خطبه‌ میخواند. عثمان‌ گفت‌: اینک‌ به‌ سوی‌ شما یک‌ جنبندۀ بدی‌ وارد شده‌ است‌. و ابن‌ مسعود با سخنان‌ درشت‌ با عثمان‌ سخن‌ گفت‌. عثمان‌ امر کرد تا پایش‌ را گرفتند و به‌ رو کشیدند تا از مسجد خارج‌ کنند. در اثر این‌ کشش‌ دوعدد از دنده‌های‌ او شکست‌. و عائشه‌ در این‌ باره‌ سخن‌ بسیار گفت‌.

ـ ابن‌ کثیر دمشقی‌ در «البدایة‌ و النّهایة‌» ج‌ 7، ص‌ 163 در ضمن‌ ترجمۀ احوال‌ ابن‌مسعود آورده‌ است‌ که‌: چون‌ عثمان‌ بن‌ عفّان‌ در مرض‌ ابن‌ مسعود بدیدن‌ او رفت‌، گفت‌: از چه‌ گلایه‌ داری‌؟! گفت‌: از گناهانم‌! گفت‌: به‌ چه‌ میل‌ داری‌؟! گفت‌: رحمت‌ پروردگارم‌! گفت‌: میخواهی‌ امر کنم‌ برای‌ تو طبیب‌ آورند؟ گفت‌: طبیب‌ مرا بیمار کرده‌ است‌! گفت‌: میخواهی‌ امر کنم‌ عطای‌ تو را از بیت‌ المال‌ بدهند؟ (عثمان‌ دو سال‌ بود که‌ عطای‌ او را از بیت‌ المال‌ قطع‌ نموده‌ بود.) گفت‌: نیازی‌ به‌ آن‌ ندارم‌! گفت‌: برای‌ دخترانت‌ پس‌ از مرگت‌ بگذار! گفت‌: آیا تو بر فقر دختران‌ من‌ می‌ترسی‌؟ من‌ آنها را وادار کرده‌ام‌ که‌ در هر شب‌ سورۀ واقعه‌ را بخوانند؛ و من‌ از رسول‌ خدا صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم‌ شنیده‌ام‌: هرکس‌ در هر شب‌ سورۀ واقعه‌ را بخواند به‌ فقر و تنگدستی‌ دچار نمی‌شود.

و عبدالله‌ بن‌ مسعود وصیّت‌ کرد به‌ زبیر، و او را وصیّ خود نمود. و زبیر شبانه‌ بر او نماز گذارد. و پس‌ از این‌ واقعه‌ عثمان‌ زبیر را عتاب‌ کرد که‌ چرا مرا بر نماز بر جنازه‌اش‌ خبر نکردی‌! ـ انتهی‌.

أقول‌: از این‌ روایت‌ معلوم‌ می‌شود: بواسطۀ ضرباتی‌ که‌ عثمان‌ به‌ ابن‌ مسعود زده‌ است‌ او نیز وصیّت‌ کرده‌ که‌ بر جنازۀ او در شب‌ نماز بخوانند، و عثمان‌ را خبر نکنند.

الطبیب امرضنی

کسی که رو به درگاه خدا نکند و با خدا رابطه نداشته باشد خدا هم یا به او کمک نمی کند یا خواسته او را با تاخیر اجابت می کند، باید به دل خود رجوع کنیم ببینیم درد دل ما چیست، کدام غم ما را غمگین کرده درمان آن غم پیش خداست، توفیق از آن خداست، تمام درد ها و مرض ها درمانش نزد خداست در سوره توبه آیه 14 خداوند متعال چنین می فرماید: «قَاتِلُوهُمْ یُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیْدِیکُمْ وَیُخْزِهِمْ وَیَنْصُرْکُمْ عَلَیْهِمْ وَیَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ» معنی: کفار را بکشید با دشمنان دین بجنگید خدا آنها را در دنیا به دست شما مومنین عذاب می کند و شما را در هر شرایطی یاری می کند، خدا سینه مومنین را شفا می دهد. تنها مرهم دل ها یاد خداست.همه این بت ها خداهای باطل و دشمن من هستند(سوره شعرا آیه 80) 

 

  • صادق خلیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی