نهضت بیداری

صراط چیست؟

دوشنبه, ۲ تیر ۱۳۹۳، ۰۵:۵۹ ب.ظ




اهمیت موضوع:طراط چیست و چرا باید از آن سخن بگوییم؟ پاسخ آن در تعریف و تبیین ماهیت آن است و نسبت آن با انسان و مناسبات انسان و جامعه و روابط آنها با یکدیگر دارد،صراط راهی برای رسیدن به هدف و مقصد خاص مورد نظر است.

ماهیت صراط:

صراط نیز همانند شریعت در سه حوزه تعریف می شودک اعتقادات،اخلاق و اعمال و رفتار.طریقی که انتخاب می شود از این سه حوزه خارج نیست، انسان با اعتقاد خاص خود اخلاقی خاص و به نوبه آن رفتاری از خود نشان می دهد و این همان طریقت اوست که مبتنی بر اعتقادش انتخاب می کند به همین دلیل صراط از مو باریک تر است یا به عبارتی ظرافت دارد.

انواع صراط:

1-صراط حق

2-صراط باطل

صراط حق:

1-صراط حق همان اسلام است ، تسلیم شدن در برابر الله و هادی این طریق خود اوست و آن کسانی که او تعیین می کند.با صراط حق باطن انسان پاک و طاهر می شود و دل او محل تجلی اسماء الهی شده و بالا تر از آن به معرفت الله و توحید ذاتی می رسد.2-دین حق از ابتدای هبوط حضرت آدم تا به حال بوده و هست 3-صراط حق در درون آدمی است و انسان را از ظلمات خارج کرده و به سوی نور(حقیقت) هدایت می کند و بهترین زندگی(دنیا و آخرت) را برای انسان رقم می زند

صراط باطل:

بر اساس هوای نفس اماره است وجامعه و فرد را از وحدت به سمت کثرت و ظلمت سوق می دهد2-در طول تاریخ همیشه عده ای بوده اند که با عمل به شریعت بشری و طی طریق در آن خود و جامعه را به سمت پوچی و سرگردانی کشیده اند در زمان حاضر هم تمدن غرب این رویه را در پیش گرفته .

 

  • صادق خلیلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی